Profesjonalny rower na dalekie wyprawy
Rower wyprawowy znacznie różni się od zwykłego roweru miejskiego czy rekreacyjnego roweru górskiego. Różni się nie konstrukcją, a częściami i ich wykonaniem. Choć w gruncie rzeczy, żeby zwiedzić świat nie potrzeba jakiejś niesamowitej maszyny – jak ktoś się uprze to i składakiem dotrze do celu :-). Jednak jeśli już się decydujemy na daleką wyprawę i będziemy się do niej przygotowywać, to warto zadbać o swój sprzęt, by mieć pewność, że nie zawiedzie nas w środku pola.
Rower przystosowany do wytężonej pracy, z odpowiednim osprzętem możemy kupić już od 1500 złotych wzwyż. Górnego limitu kosztów praktycznie nie ma, ale jeśli zdecydujesz się na wydanie około 3000 złotych to z pewnością kupisz dopracowany sprzęt na lata. Na co należy zwrócić uwagę, by nie dać się nabić w butelkę?
Rama, koła, opony
W tym wpisie przyjrzyjmy się trzem podstawowym komponentom roweru. Rama stanowi szkielet roweru. Współczesne ramy powstają z karbonu, aluminium lub ze stali. Te pierwsze lepiej od razu skreślić z listy, są bardzo miękkie, wrażliwe na uderzenia. Stalowe ramy praktycznie odchodzą w niepamięć, montowane są w najtańszych rowerach albo w tych najdroższych z najdroższych. Cenionym producentem ram stalowych jest firma Reynolds. Dziś najczęściej montuje się aluminiowe ramy. To wystarczająco jakościowe komponenty, które bez problemu będą Wam towarzyszyć w trudnych warunkach. Pamiętajcie by do kupić ramę z możliwością zamontowania bagażników – bez nich ciężko Wam będzie wybrać się w daleką podróż.
Koła możecie dobrać wedle potrzeb – mniejsze, większe, średniej wielkości. Większe koła sprawdzą się lepiej na drogach betonowych, asfaltowych, zalecane są dla wysokich osób. Przed wybraniem odpowiednich kół najlepiej przetestować różne rozmiary – pożyczcie rowery od znajomych, by zrobić rundkę dookoła bloku i poczujcie, jaki rozmiar kół najbardziej Wam odpowiada. Rozmiar kół nie ma znaczenia, kluczowa jest bowiem wytrzymałość tego komponentu. Najlepiej by koła miały po 36 szprych, a ich obręcze były dwu lub trzykomorowe.
Kolejnym niezbędnym elementem dobrze skonstruowanego roweru są… opony! Jak już wiesz dokąd chcesz pojechać, wybierz najlepiej dopasowane do trasy. Semi-slick świetnie sprawdzą się na asfaltowych i piaskowych drogach, opony z mocniejszym bieżnikiem sprawdzą się w trudniejszych trasach. Wybierzcie sprzęt markowego producenta – lepiej zainwestować w jakość, bo opony to część eksploatacyjna roweru, zbyt częsta konieczność ich wymiany z pewnością wyniesie Was więcej, niż zakup opon dobrego producenta.
Dodatki rowerowe na dłuższe trasy
Opisaliśmy trzy podstawowe elementy roweru na dalsze wyprawy. W kolejnych artykułach zajmiemy się układem napędowym, hamulcami i kierownicami. Dziś wspomnimy jeszcze o niezbędnych dodatkach na dłuższe trasy. Wybierzcie porządne, duże plecaki bagażowe lub sakwy. Zaopatrzcie się w porządny kask ochronny. Osobiście polecam sportowe kaski rowerowe, które są lekkie, przewiewne i wyjątkowo bezpieczne. Dobierzcie rękawiczki, które będą przede wszystkim wygodne i zapewnią Wam komfort w czasie trzymania kierownicy.
Niebawem opowiemy o swoich wojażach rowerowych oraz przedstawimy kolejne niezbędne elementy sprzętu rowerowego!
4 thoughts on “Jak przygotować rower na dalekie wyprawy?”