Jak przygotować rower na dalekie wyprawy?

piasta sturmey archer

Profesjonalny rower na dalekie wyprawy

Rower wyprawowy znacznie różni się od zwykłego roweru miejskiego czy rekreacyjnego roweru górskiego. Różni się nie konstrukcją, a częściami i ich wykonaniem. Choć w gruncie rzeczy, żeby zwiedzić świat nie potrzeba jakiejś niesamowitej maszyny – jak ktoś się uprze to i składakiem dotrze do celu :-). Jednak jeśli już się decydujemy na daleką wyprawę i będziemy się do niej przygotowywać, to warto zadbać o swój sprzęt, by mieć pewność, że nie zawiedzie nas w środku pola.

Rower przystosowany do wytężonej pracy, z odpowiednim osprzętem możemy kupić już od 1500 złotych wzwyż. Górnego limitu kosztów praktycznie nie ma, ale jeśli zdecydujesz się na wydanie około 3000 złotych to z pewnością kupisz dopracowany sprzęt na lata. Na co należy zwrócić uwagę, by nie dać się nabić w butelkę?

Rama, koła, opony

W tym wpisie przyjrzyjmy się trzem podstawowym komponentom roweru. Rama stanowi szkielet roweru. Współczesne ramy powstają z karbonu, aluminium lub ze stali. Te pierwsze lepiej od razu skreślić z listy, są bardzo miękkie, wrażliwe na uderzenia. Stalowe ramy praktycznie odchodzą w niepamięć, montowane są w najtańszych rowerach albo w tych najdroższych z najdroższych. Cenionym producentem ram stalowych jest firma Reynolds. Dziś najczęściej montuje się aluminiowe ramy. To wystarczająco jakościowe komponenty, które bez problemu będą Wam towarzyszyć w trudnych warunkach. Pamiętajcie by do kupić ramę z możliwością zamontowania bagażników – bez nich ciężko Wam będzie wybrać się w daleką podróż.

Koła możecie dobrać wedle potrzeb – mniejsze, większe, średniej wielkości. Większe koła sprawdzą się lepiej na drogach betonowych, asfaltowych, zalecane są dla wysokich osób. Przed wybraniem odpowiednich kół najlepiej przetestować różne rozmiary – pożyczcie rowery od znajomych, by zrobić rundkę dookoła bloku i poczujcie, jaki rozmiar kół najbardziej Wam odpowiada. Rozmiar kół nie ma znaczenia, kluczowa jest bowiem wytrzymałość tego komponentu. Najlepiej by koła miały po 36 szprych, a ich obręcze były dwu lub trzykomorowe.

Kolejnym niezbędnym elementem dobrze skonstruowanego roweru są… opony! Jak już wiesz dokąd chcesz pojechać, wybierz najlepiej dopasowane do trasy. Semi-slick świetnie sprawdzą się na asfaltowych i piaskowych drogach, opony z mocniejszym bieżnikiem sprawdzą się w trudniejszych trasach. Wybierzcie sprzęt markowego producenta – lepiej zainwestować w jakość, bo opony to część eksploatacyjna roweru, zbyt częsta konieczność ich wymiany z pewnością wyniesie Was więcej, niż zakup opon dobrego producenta.

Dodatki rowerowe na dłuższe trasy

Opisaliśmy trzy podstawowe elementy roweru na dalsze wyprawy. W kolejnych artykułach zajmiemy się układem napędowym, hamulcami i kierownicami. Dziś wspomnimy jeszcze o niezbędnych dodatkach na dłuższe trasy. Wybierzcie porządne, duże plecaki bagażowe lub sakwy. Zaopatrzcie się w porządny kask ochronny. Osobiście polecam sportowe kaski rowerowe, które są lekkie, przewiewne i wyjątkowo bezpieczne. Dobierzcie rękawiczki, które będą przede wszystkim wygodne i zapewnią Wam komfort w czasie trzymania kierownicy.

Niebawem opowiemy o swoich wojażach rowerowych oraz przedstawimy kolejne niezbędne elementy sprzętu rowerowego!

sportowe kaski rowerowe

4 Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*